Onderzoek van Ivy worldwide

In 2008 heeft Ivy Worldwide onderzoek gedaan naar influencer marketing. Uit dit onderzoek kwam dat de influencers zorgden voor een toename van 84% in verkoop voor een HP product, een toename van 14% in het bezoeken van de website en een toename van 10% in de verkoop van computers in het algemeen.

In tegenstelling tot ons eigen onderzoek is hieruit gebleken dat de influencers dus wel veel invloed hebben op de koopintentie van mensen. Dit onderzoek is gedaan in 2008 en hierdoor zou het misschien nu anders kunnen zijn.

Bron: http://ivyworldwide.com/blog-post/influencer-marketing-case-study-84-percent-increase-in-sales-and-14-percent-increase-in-traffic/

Advertisements

Ons onderzoek

Wat is de invloed van duidelijk dan wel onduidelijk aanprijzen van een product via influencers op de koopintentie van jongeren?

 

Wij waren hier benieuwd naar, omdat we vaak influencers tegen komen op bijvoorbeeld facebook of instagram. Daarom vroegen we ons af of dit daadwerkelijk invloed heeft op de koopintentie van de mensen die de posts van deze influencers zien. We hebben dit onderzocht door 50 mensen te intervieuwen. Aan 25 van deze mensen lieten we een kort filmpje van een influencer zien waarbij het product duidelijk werd gepromoot, de andere 25 mensen lieten we een kort filmpje zien waarbij dit minder duidelijk was. Na het zien van het filmpje vroegen we deze mensen of ze iets was opgevallen in het filmpje. Ook vroegen we of ze nu bereid waren om het product te gaan kopen.

FullSizeRender

Resultaat

2143

 

Na ons onderzoek kunnen we concluderen dat het weinig verschil uitmaakt of een product duidelijk of onduidelijk aangeprezen wordt. We dachten dat het jongeren, zeker in het opvallende filmpje, de producten eerder zou opvallen en dus eerder zouden kopen. Het bleek echter anders en we kwamen erachter dat ook in dit filmpje, de jongeren niet door hadden dat er reclame werd gemaakt.

Influencers

Influencer marketing zal bij veel mensen wel bekend zijn, toch leggen we dit even kort uit. Influence betekent de invloed van iets of iemand. Influencer marketing gebeurt dus wanneer de emotie, de mening of het gedrag van mensen wordt beïnvloedt door anderen. Een influencer is degene die dit kan veroorzaken. Deze influencers kunnen over een bepaald merk schrijven doordat ze grote passie hebben voor dat merk, omdat ze een groot bereik hebben op social media of omdat ze een bepaalde interesse hebben waardoor ze een hele specifieke doelgroep kunnen bereiken. Als een merk de influencers inzetten, dan gebruiken zij deze mensen voor hun bereik en invloed op een specifieke doelgroep.Er zijn een aantal redenen waarom merken influencers inzetten:

  • Ze zijn betrouwbaar
  • Ze zijn efficiënter dan andere vormen van advertising
  • Ze bereiken een specifieke doelgroep

Als een merk een influencer gebruikt, kan dit op twee manieren. Een merk kan deze persoon betalen voor het promoten van product. Een merk kan de influencers ook een pakket sturen met hun producten, in ruil hiervoor wordt hen gevraagd of zij over deze producten willen schrijven, bloggen of tweeten.

sm

bron: http://www.socialembassy.nl/wat-influencer-marketing/